Zapatrzeni w Niemcy

Dyskusja o tym czy wydać 40-50 mld zł  na nowy port lotniczy w pobliżu Warszawy weszła w decydującą fazę. Ubiegłoroczny wzrost na lotniku Chopina wyniósł 15 proc. Odprawiono 12,84 mln pasażerów. Styczniowy wzrost wyniósł 30 proc.! Jestem wśród tych którzy popierają jego budowę.

Jest w tym nieco z prywaty. Latam po świecie dużo i przypuszczam, że jeśli powstanie, to gdzieś na polach pomiędzy Brwinowem, a Grodziskiem Mazowieckim około 30-40 km na zachód od Warszawy, czyli tam gdzie mieszkam. Strategiczna infrastruktura dla mojego życia tuż pod nosem.

Główną przeszkodą w jego powstaniu są oczywiście nie pieniądze (dlaczego, o tym dalej), tylko katastrofa budowlana lotniska w Berlinie. Polacy po 27 latach „nieustannych sukcesów” już nie wierzą we własne możliwości, skoro Niemcy nie umieli, to nam nie wolno próbować. Nie będę się rozwodził nad tą mentalnością, bo to temat  na kozetkę do psychologa.

A tymczasem w Turcji…

Turkish Airlines przez dziesięciolecia był synonimem  dziadostwa. Znalazł się jednak kilka lat temu menadżer, który zorientował się, że przewaga Lufthansy czy Air France jest iluzoryczna. Wszyscy latają tymi samymi samolotami, a Turcja ma bardzo niskie koszty pracy i Stambuł, który leży na wylocie z Europy do Azji. Na zbity…wyleciało dziesiątki politycznie umocowanych pociotków-menadżerów. Dzisiaj to potężna linia lotnicza o zyskowności kilkuset milionów dolarów. Od kilku lat mają jednak problem. Ich port lotniczy pęka w szwach i jest otoczony zwartą zabudową miejską. To samo dzieje się z drugim, low-costowym lotniskiem Sabinha, korzysta z niego 28 mln pasażerów i więcej się nie zmieści. Łącznie oba obsługują już 90 mln pasażerów. Od kilku lat wzrost ruchu pasażerskiego wynosił 20 proc. Postanowili, że zbudują nowe…na 150 mln pasażerów.

Istanbul_International_Airport_Location_Map_(English)

Wybrali teren na płn-zach od Stambułu ok. 35 km od jego centrum o pow. 7659 ha. Na plus inwestycji przemawiało, że 6172 ha to (był) las należący do państwa. Minusem była odkrywkowa kopalnia węgla, którą trzeba było zasypać. Oczywiście mieli problem z ekologami. 2,513,341 drzew było do wycięcia, kolejne 1,855,391 do przeniesienia. Wow!

W maju 2013 r. rozpisano przetarg na budowę i jednocześnie  zarządzanie nowym portem lotniczym. Budowę podzielono na 4 etapy, które ostatecznie dadzą oczekiwaną przepustowość 150 mln pasażerów…w 2030 r.

I teraz najlepsze

Pierwszy etap to przepustowość minimum 90 mln pasażerów. Koszt 7 mld euro (bez kosztów finansowych). Czas realizacji 42 miesiące.

Z 15 firm tureckich oraz tylko dwóch zagranicznych! (Co to znaczy nie sprzedać obcym swojego przemysłu budowlanego!) ostatecznie zostało 4. Turcy lubią o sobie myśleć dobrze (stworzyli imperium w przeszłości), są pewni siebie… więc wygrało tureckie konsorcjum. Zwycięzca zobowiązał się nie tylko do kosztorysu i terminowości ale do zapłacenia państwu tureckiemu, sukcesywnie począwszy od 2018 r. 26,142 mld dolarów za 25-letni leasing portu lotniczego.

Nie trudno zgadnąć, że jak się ma takie warunki kontraktu to nie pracuje się jak w Berlinie od 8 do 16, ale pracuje się bez przerwy. Firma staje na głowie żeby zdążyć w 42 miesiące, zmieścić się w kosztach i zacząć zarabiać. Jak będą mieli problemy to ich sprawa, rząd – co najwyżej adekwatnie podwyższy leasing, jeśli poproszą o renegocjację kontraktu (więc o to nie poproszą, nawet jakby to było zasadne). To nie rządzony przez hipsterów Berlin, gdzie koszty lotniska bezkarnie rosły co kwartał.

Grunt przekazano w maju 2015 r. i budowa od razu ruszyła. W grudniu 2016 r. zaawansowanie budowy wyniosło 40 proc.! Zdążą? Idę o zakład, że prezes jest na budowie co tydzień i zagrzewa do pracy.

Szacuje się, że I etap będzie gotowy na koniec 2017 r.

İGA-GV-2new-web

Będzie się na niego składał nie tylko Terminal nr. 1 dla 90 mln pasażerów, ale także Terminal nr 2 dla 30 mln pasażerów (2 etap to budowa tylko kolejnego pasa, w 3 etapie – kolejny terminal na 30 mln).

Inwestycja w pierwszym etapie to m.in.

  • 88 terminali („rękawów”) dla samolotów
  • wewnętrzny parking dla 12 tys. aut + 70 tys. zewnętrzny
  • terminal cargo
  • centrum konferencyjne, szpital, elektrownia
  • rząd zobowiązał się doprowadzić linię metra

Ważne cyfry: 90 mln+30 mln – przepustowość, 7 mld euro – koszt ( 50 mld zł w Polsce w trzy krotnie mniejszym projekcie?), 42 miesiące – czas budowy.

Nie trzeba patrzeć na Berlin, gdzie źródłem problemów było odrzucenie zwycięskiej oferty firmy Hochtief (bo za drogo) i powołanie spółki miejskiej, która miała zrobić to taniej. W mieście, które nie radzi sobie z usuwaniem chwastów z klombów musiało się to skończyć katastrofą. Trzeba także wierzyć w siebie a nie czekać, że Unia da, a Hiszpanie zbudują. Na takich zasadach to chińskie firmy budują lotniska w Afryce.

O ruch lotniczy na nowym porcie naprawdę nie trzeba się martwić. W tym roku wzrosty przewozów będą co najmniej 15 proc. i utrzymają się przez całe lata na nieco mniejszą skalę. LOT oczywiście nie powtórzy sukcesu Turkish Airlines, zmarnowaliśmy okazję, ale dzieje się coś innego. Po wielu mi znajomych widzę, że robią coś czego dotychczas nie robili. Całymi rodzinami, na własną rękę, lecą do Azji  lub na Karaiby zimą na wypoczynek. Polskie hotele, czy nawet Alpy znudziły się co bardziej majętnym. Naprawdę wielu ludzi zdziwi się ruchem lotniczym w tym i w następnych latach. Emirates nie bez powodu przyleciał A380 z misją reklamową. Widzi w statystykach co się dzieje.

Budowa portu lotniczego pod Stambułem.

MidfieldTerminal

There is one comment

  1. pokojepracowniczepoznan

    Ostatnimi czasy turystyka znacznie się rozwinęła, ludzie podróżują dużo więcej i dużo chętniej wybierając przy tym oczywiście transport lotniczy – bo jest szybciej i często w atrakcyjnych cenach. Lotnictwo to przyszłość, a my niestety mamy zbyt mało lotnisk w Polce, szczególnie na wschodzie 😛 Bardzo ciekawy artykuł, pozdrawiam !

Komentarze